Blog

Zápis CSS

Začneme hned příkladem. Chceme mít třeba odstavce modrou barvou s prostrkanými písmeny ve slovech (mezery určité velikosti mezi písmeny). p {  color: blue;  letter-spacing: 2px;  } Pozn.: U noční verze webu má odstavec přidáno světlé pozadí, kvůli lepší čitelnosti. Obecný zápis vypadá následovně: selektor {  css-vlastnost1: hodnota-css-vlastnosti1;  css-vlastnost2: hodnota-css-vlastnosti2;  } Vlastnosti mohou být zapsány v libovolné pořadí. Selektorem může být tag, třída, identifikátor nebo * (viz další kapitolu). Přehled CSS vlastností a jejich hodnot je v samostatné kapitole. Za hodnotou vlastnosti se pak píše středník sloužící k oddělění jednotlivých vlastností. Na konci tedy být nemusí, ale jak již jsem zmiňoval, …

Třídy a identifikátory

Třídy Mějme 3 odstavce z nichž jeden chceme mít červený: CSS .vyrazny {color: red;} Třída začíná tečkou a poté následuje název třídy (mezi tečkou a názvem není mezera!).Název píšeme bez diakritiky a mezer. Název může být libovolný, avšak neměl by obsahovat znaky jako otazník, vykřičník, … a neměl by začínat číslicí, nebo nám to nepojede. Možná teď někoho napadne, proč jsem zvolil slovo vyrazny a ne třeba cerveny. S barvami to je totiž trochu ošidnější. Co když se mi červený odstavec přestane líbit a předělám ho třeba na oranžový …

Spodní lišta jako na Facebooku

Tato kapitola ukazuje možné řešení lišty naspodu okna prohlížeče, která neroluje spolu s obsahem. Její šřka je 90 % šířky okna prohlížeče – je tedy natahovací. Řešení je funkční i v IE 6 s téměř nepostřehnutelným nedostatkem (viz dále). Nevím, jak to mají uděláno na Facebooku, ale tam se lišta chová perfetně i v IE 6. CSS * {margin: 0; padding: 0;}html {height: 100%; font-size: 62.5%;}body {   height: 100%;   background-color: #FFFFFF;   color: #101010;   text-align: center;   font: 1.6em Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;   }#wrapper {height: 100%; margin: 0 auto;}#page {width: 86%; margin: 0 auto; text-align: left;}p {margin: 0 …

Změna obrázku při najetí kursoru

Často na Internetu narážím na dotaz, jak udělat, aby se obrázek, na který najedu kursorem myši změni, změnil na jiný. Nejčastější odpovědí bývá, že to lze řešit pomocí JavaScriptu. JavaScript však někdo má v prohlížeči vypnutý. I když se jedná o malou část uživatelů/uživatelek, proč to neudělat tak, aby to fungovalo i jim. Navíc, kvalitní JS řešení je krapánek složitější. Řešit se to dá pomocí CSS. Ano, ano, i styly mohou mít někteří vypnuty, ale to už je pouze minimum případů. Následující …

Analysér kontrastu barev

Jedná se o užitečný nástroj, který nám poví, zda máme na stránkách dostatečně kontrastní text. Trocha teorie Analysér kontrastu barev počítá vzájemný kontrast dvou barev. Můžeme tak zjistit kontrast textu vůči jeho pozadí. Nejvyššího kontrastu pak dosáhneme, pokud porovnáme černou a bílou „barvu“. Kontrast je počítán pomocí algoritmu založeného na světelnosti. Starší verze analyséru využívala jiného algoritmu – rozdíl jasu/rozdíl barvy. Na který si můžeme v novější verzi přepnout. Kolik je dostatečný kontrast Pokud chceme na svých stránkách mít dostatečně kontrastní písmo, měli bychom …

Přístupnost a použitelnost

Přístupný a použitelný web je ukázka práce dobrého webdesignera. Naopak nepřístupný a málo použitelný web je ukázkou práce špatné a odfláknuté. Přístupnost a použitelnost spolu souvisejí a nejsou od sebe striktně odděleny. POUŽITELNOST Řekneme si několik vlastností použitelného webu: Pokud na web přijdu, vím, kde jsem, vím, o čem web je. Navigace na webu (menu) je zřetelná a je umístěna na lehce povšimnutelném místě. Rozhodně bych neměl na stránce rolovat, abych se k menu dostal (ani na menších monitorech). Písmo je dostatečně velké (číst blechy opravdu …

Validátor

Validátor je obecně nástroj ke kontrole platnosti (správnosti) něčeho. V této kapitole bude řeč o validátoru HTML kódu. Jedná se o on-line program (existují ale i validátory ke stažení a instalaci či jako doplňky pro webový prohlížeč Firefox), který prověří, zda náš zdrojový kód vyhovuje předepsaným pravidlům. Oficiální validátor od W3C W3C – World Wide Web Consorcium je sdružení, které vyvíjí standardy ohledně tvorby www. W3C také provozuje validátor, který umí zkontrolovat správnost zdrojového kódu našich stránek (vždy zkontroluje danou html stránku). Kód lze kontrolovat třemi …

Velikost písma

Písmo se dá na stránkách definovat různými způsoby. Nejprve si povíme trochu teorie a pak si ukážeme konkrétní způsob definice velikosti písma. Jednotky Velikost písma můžeme definovat: 1. absolutně (absolutními jednotkami): mm, cm, in (palec = 2,54 cm), pt (1/72 palce),pc (pica = 1/6 palce), xx-small, x-small, small, medium, large, x-large, xx-large2. relativně (relativními jednotkami): ex (výška malého písmene x), em (šířka velkého písmene M), %, smaller, larger, px (pixel) Pixely (malé čtverečky, ze kterých je složen obraz na monitorech) jsou jednotky relativní – na různých zobrazovacích …

Správná struktura kódu

HTML kód lze psát v podstatě dvojím způsobem. Buď hezky, nebo prasácky (přestože se toto slovo může někomu zdát trochu drsnější, označení „prasácký kód“ pro špatně sestavený HTML kód je poměrně zažité). Takový kód tvoří většinou WYSIWYG editory, a někteří „webdesigneři“. My si ukážeme, jak tvořit kód správný a hezký. Podstatou je zachování logické struktury. Ukázka prozradí víc. <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"><html lang="cs">  <head>  <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">  <title></title>  <meta name="description" content="">  <meta name="robots" content="all,follow">  </head>  <body>  <h1>Nadpis (název) mého webu</h1>  <h2>Název kapitoly</h2>    <p>Obsah kapitoly…</p>    <p>Další odstavec obsahu…</p>  <h3>Podnadpis kapitoly</h3>  <ul>    <li></li>    <li></li>    <li></li>  </ul>  <hr>  <h2>Název další kapitoly na …

Jak nahrát stránky na Internet

K tomu, abychom mohli své stránky zobrazovat na Internetu, potřebujeme v podstatě 3 věci: 1. Doménu Jedná se v podstatě o název stránky, který ťukáme do adresního řádku v prohlížeči – www.seznam.cz, www.pestujemeweb.cz, www.google.com. Samotný název (seznam, pestujemeweb, google) se označuje jako doména druhého řádu. Koncovka (cz, com, …) pak označuje buď zemi, nebo zaměření dané stránky. Com (z anglického slova commercial) značí často zahraniční komerčně zaměřené weby a například koncovka name se pak hodí třeba k prezentaci osoby. Koncovka je pak označována jako doména 1. řádu (TLD – Top Level Domain). A kde doménu získáme? Název si …

Doctype

Pokud chceme tvořit kvalitní HTML kód, a tím i kvalitní www stránky, neměli bychom na Doctype zapomínat. V předchozích kapitolách je v ukázkách kódu Doctype uváděn. Nyní si k němu řekneme trochu víc. Značka !DOCTYPE určuje, jak má být (podle jaké definice) náš HTML dokument zpracováván.Celý zápis si nyní rozebereme. <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">!DOCTYPEPočáteční značka; určuje, podle které definice se má dokument zpracovávat.HTMLŘíká, že se jedná o HTML dokument.PUBLICDefinice dokumentu je veřejně dostupná.−Zda organizace (viz dále) má ISO; mínus znamená, že ne. (Tak nějak …

HTML a odkazy

Odkazům jsem věnoval samostatnou kapitolu, jelikož se jedná o důležité prvky stránek, bez kterých se většina webů neobejde. Odkazy jsou pak ty části webu, na které lze kliknout. TagVýznam taguaOdkaz; to, co je uzavřeno v tomto tagu, je odkaz (tag je párový). Příklad:<a>Já jsem odkaz</a> Zobrazme si tento příklad v prohlížeči a najeďme na něj myší. Tak co, kliká? Nekliká. Aby šlo na odkaz kliknout, musíme k tagu a přidat důležitý atribut href. Ten určuje, co se po kliknutí stane – kam se dostaneme. AtributVýznam atributuhrefUdává adresu místa, na které se po kliknutí na odkaz …