Meta tagy

Jedná se o informace, které se zapisují do hlavičky.

Kódování

<meta http-equiv=“content-type“ content=“text/html; charset=utf-8″>

Tomuto metatagu jsme se věnovali již na stránce Co je HTML, takže sem pouze okopíruji, co jsem napsal tam.

Tento meta tag bychom měli psát vždy před tag title. V některých případech by se pak stránka nemusela v Internet Exploreru zobrazit (ale nevím, pro jaké verze IE to platí).

Konkrétně pak kódování utf-8 (doporučuji ho používat) dovoluje psát jakékoli znaky, klidně i čínské.
Pokud se chcete o kódování dozvědět více informací, mrkněte na Čeština na webu v HTML.

Krom kódování nese ještě jednu informaci, která je zmíněna v kapitole o XHTML.

Popis

<meta name=“description“ content=“Význam meta tagů, důležité meta tagy“>

Tento meta tag slouží k popisu toho, co se na dané stránce nachází. Je důležitý, jelikož i podle obsahu v něm umísťují vyhledávače stránky ve výsledcích vyhledávání. Může nám tak pomoci k lepšímu umístění při vyhledávání.
Stejně jako u tagu title, i obsah tohoto meta tagu by měl být v každém HTML souboru našeho webu unikátní.

A je to. S těmito meta tagy si bohatě vystačíme. Ale abych tuto kapitolu tolik neošidil, uvedeme si ještě několik dalších, které se mohou hodit.

Autor

<meta name=“author“ content=“Jméno autora webu“>

Vlastně tím svoji práci podepisujete. A pokud se někomu Vaše dílo líbí, může se dozvědět, kdo je autorem a případně Vás kontaktovat. Zde bych však upozornil, že není asi nejlepší uvádět do tohoto meta tagu e-mailovou adresu, jelikož spamboti tak mohou tuto adresu využít k rozesílání spamu. Rozumnější je uvést třeba adresu webu.

Klíčová slova

<meta name=“keywords“ content=“Slovo 1, slovo 2, slovo 3″>

V podstatě k ničemu. Vyhledávače klíčová slova ignorují. Nebo spíš neznám vyhledávač, který by je bral v potaz. Často je však tento meta tag tvůrci webů přeceňován. Sice ho na tomto webu sám používám, ale pro iracionální dobrý pocit.

Indexování

<meta name=“robots“ content=“index,follow“>

Říká nám, co mají vyhledávače, přesněji jejich prográmky, zvané roboti vyhledávačů, kteří šmejdí po našem webu, dělat s danou stránkou.
Můžeme volit mezi různými hodnotami:

  • index – indexuje danou stránku
  • follow – následuje stránky přes odkazy
  • noindex – neindexuje danou stránku
  • nofollow – nenásleduje stránky přes odkazy
  • all – indexuje vše na stránce

Hodnoty můžeme kombinovat. V podstatě ale nevidím rozdíl mezi index a all. Jako defaultní hodnota je pak nastaveno to, co je uvedeno jako příklad. Přesto se tento meta tag, právě v tomto tvaru uvádí, snad z opatrnosti, aby vyhledávače opravdu pochopily.

V praxi se pak využívá hodnoty nofollow, aby vyhledávače nenásledovaly stránky přes odkazy, které jsou na našem webu. Hodí se to u nedůvěrychodných odkazů, protože bychom mohli být vyhledávačem penalizováni za odkaz na nevhodnou stránku. Penalizace spočívá v tom, že by při vyhledávač zařadil náš web až na zadní pozice nebo ho vyškrtl úplně a my bychom tak zbytečně přišli o návštěvníky/návštěvnice. Více je pak této problematice věnováno v kapitole Úvod do SEO.

Co tedy použít? Buď nic nebo zápis, který uvádím a dávat si pozor na to, kam odkazuji, zda se nejedná o nějaké pofidérní stránky.

Přesměrování

<meta http-equiv=“refresh“ content=“3;url=http://www.nekam-jinam.cz/“>

Jeden ze způsobů přesměrování se dá zařídit právě tímto meta tagem. Číslo značí počet sekund než dojde k přeměrování; url pak udává adresu, kam máme být přeměrováni.

Meta tagů je více, než jsem zde uvedl. Pokud máte zájem, můžete se porozhlédnout na Internetu. Zbytečně však meta tagy neplýtvejte.

Jiří Šarišský