Meta tagy

Jedná se o informace, které se zapisují do hlavičky.

Kódování

<meta http-equiv=“content-type“ content=“text/html; charset=utf-8″>

Tomuto metatagu jsme se věnovali již na stránce Co je HTML, takže sem pouze okopíruji, co jsem napsal tam.

Tento meta tag bychom měli psát vždy před tag title. V některých případech by se pak stránka nemusela v Internet Exploreru zobrazit (ale nevím, pro jaké verze IE to platí).

Konkrétně pak kódování utf-8 (doporučuji ho používat) dovoluje psát jakékoli znaky, klidně i čínské.
Pokud se chcete o kódování dozvědět více informací, mrkněte na Čeština na webu v HTML.

Krom kódování nese ještě jednu informaci, která je zmíněna v kapitole o XHTML.

Popis

<meta name=“description“ content=“Význam meta tagů, důležité meta tagy“>

Tento meta tag slouží k popisu toho, co se na dané stránce nachází. Je důležitý, jelikož i podle obsahu v něm umísťují vyhledávače stránky ve výsledcích vyhledávání. Může nám tak pomoci k lepšímu umístění při vyhledávání.
Stejně jako u tagu title, i obsah tohoto meta tagu by měl být v každém HTML souboru našeho webu unikátní.

A je to. S těmito meta tagy si bohatě vystačíme. Ale abych tuto kapitolu tolik neošidil, uvedeme si ještě několik dalších, které se mohou hodit.

Autor

<meta name=“author“ content=“Jméno autora webu“>

Vlastně tím svoji práci podepisujete. A pokud se někomu Vaše dílo líbí, může se dozvědět, kdo je autorem a případně Vás kontaktovat. Zde bych však upozornil, že není asi nejlepší uvádět do tohoto meta tagu e-mailovou adresu, jelikož spamboti tak mohou tuto adresu využít k rozesílání spamu. Rozumnější je uvést třeba adresu webu.

Klíčová slova

<meta name=“keywords“ content=“Slovo 1, slovo 2, slovo 3″>

V podstatě k ničemu. Vyhledávače klíčová slova ignorují. Nebo spíš neznám vyhledávač, který by je bral v potaz. Často je však tento meta tag tvůrci webů přeceňován. Sice ho na tomto webu sám používám, ale pro iracionální dobrý pocit.

Indexování

<meta name=“robots“ content=“index,follow“>

Říká nám, co mají vyhledávače, přesněji jejich prográmky, zvané roboti vyhledávačů, kteří šmejdí po našem webu, dělat s danou stránkou.
Můžeme volit mezi různými hodnotami:

  • index – indexuje danou stránku
  • follow – následuje stránky přes odkazy
  • noindex – neindexuje danou stránku
  • nofollow – nenásleduje stránky přes odkazy
  • all – indexuje vše na stránce

Hodnoty můžeme kombinovat. V podstatě ale nevidím rozdíl mezi index a all. Jako defaultní hodnota je pak nastaveno to, co je uvedeno jako příklad. Přesto se tento meta tag, právě v tomto tvaru uvádí, snad z opatrnosti, aby vyhledávače opravdu pochopily.

V praxi se pak využívá hodnoty nofollow, aby vyhledávače nenásledovaly stránky přes odkazy, které jsou na našem webu. Hodí se to u nedůvěrychodných odkazů, protože bychom mohli být vyhledávačem penalizováni za odkaz na nevhodnou stránku. Penalizace spočívá v tom, že by při vyhledávač zařadil náš web až na zadní pozice nebo ho vyškrtl úplně a my bychom tak zbytečně přišli o návštěvníky/návštěvnice. Více je pak této problematice věnováno v kapitole Úvod do SEO.

Co tedy použít? Buď nic nebo zápis, který uvádím a dávat si pozor na to, kam odkazuji, zda se nejedná o nějaké pofidérní stránky.

Přesměrování

<meta http-equiv=“refresh“ content=“3;url=http://www.nekam-jinam.cz/“>

Jeden ze způsobů přesměrování se dá zařídit právě tímto meta tagem. Číslo značí počet sekund než dojde k přeměrování; url pak udává adresu, kam máme být přeměrováni.

Meta tagů je více, než jsem zde uvedl. Pokud máte zájem, můžete se porozhlédnout na Internetu. Zbytečně však meta tagy neplýtvejte.