Jaroslav „Dero“ Polakovič – rozhovor

1. Ahoj, Jaroslave. Co vlastně momentálně děláš? Studuješ, pracuješ, nebo obojí?

Ahoj, se střídavými úspěchy se snažím o obojí. Mám před sebou třetí ročník elektrofakulty pražského ČVUT a při studiu si přivydělávám jako konzultant použitelnosti na volné noze.

2. Tvé články na dero.name vždy přinášely zajímavé informace ze světa webdesignu. Budeš ještě někdy na dero.name psát? Jaký bude osud webu?

Rád bych web obnovil, témat mám v rukávu nespočet a mrzí mne, že zastarávají. Práce je však tolik, že když už se stane, že mám volný den, strávím jej raději jakkoli jinak než před obrazovkou počítače.

Když jsem s webdesignem začínal, říkal mi Plaváček: „Jakmile už něco umíš, na vlastní web ti nikdy čas nezbude – musíš si ho udělat.“ Měl naprostou pravdu. Vždycky se najde ještě jeden úkol, který musíš udělat předtím, než se můžeš s čistou hlavou vrhnout na práci pro sebe.

3. Jak to vypadá s knihami o webdesignu, které jsi plánoval? (Pokud již vyšly, omlouvám se za svoji nepozornost.)

Plánoval jsem knihu o „vychytávkách“ v oblasti HTML a CSS. Vinou rodinných problémů se její příprava protáhla a text mi zastaral pod rukama. Pokud si dokážu najít čas na obnovu dero.name, je celkem jisté, že tyto články na něm vyjdou.

A protože se zdá, že tu s námi Internet Explorer 6 ještě nějakou chvíli pobude, myslím, že by leckterý z triků mohl být mimořádně užitečný i dnešním tvůrcům, kteří by rádi psali elegantní kód, avšak kvůli osm let starému prohlížeči s dvacetiprocentním podílem na trhu nemohou.

4. Jaký je Tvůj názor na aféry poslední doby – obvinění Microsoftu Evropskou komisí kvůli Internet Eploreru a brojení některých lidí proti Facebooku?

Microsoft platí svoji daň za úspěch. Stejně jako Intel, stejně jako Google, stejně jako kterýkoli další gigant v oblasti informačních technologií je i Microsoft v dnešní době mimořádně vlivným subjektem. Neoperoval bych zde s pojmy jako „spravedlnost“, všechno je o lobbingu.

Brojení proti Facebooku je poměrně úsměvné. Pokud mám na výběr zda, jakou měrou a které informace chci kdekoliv nechat zobrazovat, pak nemohu přeci zároveň křičet, že mi služba, kterou si sám nastavím, zasahuje do soukromí. Služba jako taková je dobrá, jenom ti lidé, kteří ji používají, ti jsou mnoze blbí jako štoudev.

5. Jak podrobně sleduješ vývoj nových webových standardů (HTML 5, CSS 3, …)?

Inu, ten vývoj není zrovna překotný, takže to stíhám docela snadno.

6. Myslíš, že budoucnost webu je skutečně v RIA? Nevzdaluje se tak Internet nevidovým uživatelům čím dál více?

To jsou dvě dost rozdílné otázky. Dle mého názoru je budoucnost internetu v RIA právě do takové míry, nakolik budou lidé schopní vzrůstající abstrakci aplikací účelně využívat. Teprve teď dorůstá první internetová generace, pro niž jsou interaktivní webové aplikace něčím zcela přirozeným, s čím si intuitivně vědí rady.

Když se dívám například na Google Wave, říkám si, že se karta obrátila – člověk již nebude omezený platformou, nýbrž platforma bude do jisté míry omezena lidskými schopnostmi platformu účelně využívat. Lidé se budou muset ve větší míře učit správně myslet, aby pro sebe ze záplavy dat, možností a kontaktů vytěžili užitek a ne pouze chronickou depresi.

A pokud jde o přístupnost RIA, nemám velkou obavu. Iniciativa WAI-ARIA poměrně pilně spolupracuje s výrobci software pro nevidomé uživatele a vývojáři už dnes mají poměrně širokou škálu možností, jak své aplikace právě nevidomým zpřístupnit. Z RIA toolkitů je na tom v současné době nejlépe asi Dojo, které je téměř dokonale přístupné už dnes.

7. Vzkázal bys něco začínajícím webdesignerům?

Ano. Neteoretizujte, prostě tvořte a snažte se pochopit, proč a jak co funguje. Řešte problémy, které před vámi nikdo ne(vy)řešil. Ten triumfální pocit po mnoha hodinách frustrace, několika bezesných nocích a chomáčcích vyrvaných vlasů za to stojí. Rychleji se praktickému webdesignu stejně nenaučíte.

Jiří Šarišský