Jan Řezáč (Filosof) – rozhovor

1. Dobrý den, Honzo. Pokud se podívám na Vaše portfolio, působí na mě tak trochu tajemně – chybí například, co přesně nabízíte, co nenabízíte, ceník. Má to nějaký důvod? Nemyslíte, že tak můžete přicházet o potenciální zákazníky/zákaznice?

Dobrý den, Petře. Přiznám se, že jsem přes portfolio za těch 5 let freelancerování získal velmi málo zákazníků. Už jsem měl verzi pro odpuzování poptávky, ale i verzi, kdy jsem se snažil vše vysvětlovat.

Portfolio mám koncipováno tak, abych mohl odkazovat potenciální zákazníky na své reference. Ale to spíše teoreticky. Mám několik stálých klientů, kteří moji práci prodávají koncovým zákazníkům a další aktivně nesháním.

Ceník na webu neuvádím záměrně. Je obtížné prodávat variabilní práci za pomyslnou fixní cenu, pokud ji od začátku nenadsadíte, nebo neděláte typizované projekty.

Zákazníkům jsem rovněž schopen většinu činností spojených s webem zprostředkovat, ale pak se bavíme ve firemních cenách… tj. není možné dopředu určit, kolik bude služba stát, a tak nedávám falešná vodítka.

2. Jakou roli obecně hraje webdesignerovo portfolio při získávání klienta? Připadá mi, že případní zákazníci/zákaznice podle portfolií moc nevybírají; že portfolio je až druhořadý způsob získání klienta. Jaká je Vaše zkušenost (postřeh)?

Záleží na strategii, kterou webdesigner zvolí pro svou obživu a svoji vlastní propagaci, což by se dalo rozvést na samostatnou sérii článků. Portfolio může hrát roli klíčovou při získávání strategických partnerů a tvorbě reputace pro zisk klientů díky osobnímu doporučení.

Přes portfolio mi chodí především poptávky od menších firem, které chtějí web, ale povětšinou nemají žádné smysluplné podklady. Navrhnu jim počáteční analýzu… z jejíchž potenciálních přínosů jsou nadšení… a spolupráce většinou končí na ceně.

Získávání větších klientů z mého pohledu probíhá především přes obchodníky, takže vám freelance portfolio nepomůže.

3. Jak dlouho Vám trvá vytvořit nový design? Dokážete sednout a takříkajíc z fleku vytvořit design, nebo občas trvá, než Vás políbí Múza?

To je případ od případu. Obecně pro mě funguje, že čím mám více podkladů a času, tím lépe mi jde práce od ruky a design hlavní strany webu pak bývá otázkou desítky hodin. V případě potřeby mohu design i vytlačit přímou komunikací řitního otvoru s Photoshopem do druhého dne… ale výsledky takovéto komunikace pak v mém portfoliu nenajdete. Při tvorbě designu je pro mě klíčový časový odstup od práce před vlastní prezentací výsledku klientovi.

5. Dokážete pracovat na zakázce, o které má zákazník jasnou představu, od níž nechce ustoupit, avšak tato představa jde zcela proti Vašemu vkusu?

Aktuálně si nevybavuji zkušenost tohoto typu. Měl jsem pár zákazníků s jasnou představou a požadavky, ale vždycky jde o komunikaci mezi webdesignerem a klientem. I zdánlivě neřešitelná přání se dají vykomunikovat k oboustranné spokojenosti. Nejhorší bývá, když má klient kontakt s někým, kdo kdysi pár webů vyrobil, ale pak se začal věnovat něčemu jinému a jediné, co si reálně z webdesignu zapamatoval, jsou urban legends…

6. Jak moc design ovlivňuje úspěšnost stránek? Narážím na to, co napsal Plaváček (část odpovědi na otázku číslo 6), cituji: „Takže myslím, že webdesign se zase tak moc nezmění. Zůstane tím, čí je dnes. Platformou, která má za úkol podat návštěvníkovi zajímavé informace v grafickém hávu, který obyčejný uživatel stejně nikdy neocení. Dokonce ani nepostřehne. Protože on hledá informaci, nikoliv vzhled.

Úspěšnost… úspěšnost. Jednou jsem se dočetl, že použitelnost webových stránek ovlivňuje vnímání brandu klienta. A jsem přesvědčen, že totéž platí pro jejich vzhled.

Design má vliv zapamatovatelnost webu pro klienty a jejich potřebu opakované interakce s webem (čti – když si web nezapamatuji s kladným pocitem, tak už po něm podruhé ze své vlastní iniciativy nepátrám, ale tento pocit není tvořen jen designem). Design ovlivňuje důvěryhodnost webu a tím pádem i jeho celkovou přesvědčivost.

Opačný extrém je situace, kdy hledám nějakou informaci a potřebuji ji najít – v takovém případě je mi vzhled šumák. Stejně tak raději nakupuji v eshopu, který má propracovaný design, ale vzhled není nutnou podmínkou nákupu.

Btw. uživatel je důležitý… ale klient také… a jestliže klient chce za své peníze kvalitní a propracovaný design, kdo jsem já, abych mu v tom bránil? 

 Ač budou lidé na jeho webu „jen hledat informace“…

Nemám žádnou studii, která by dokazovala, že designově propracovaný web je obecně úspěšnější. Spíš jde o to, že „úspěch“ se dá hodnotit v mnoha rovinách, a kdyby měl vzhled webu jen podporovat kladné vnímání značky klienta u zákazníků, tak je to pro mě i mé klienty dostatečný důvod pro jeho kvalitní grafické ztvárnění.

Koneckonců – kdyby design nehrál žádnou roli, tak by za něj zákazníci nebyli ochotni zaplatit (mluvím o společnostech se stamilionovými obraty, které mají peníze na kvalitní web a standardně dělají uživatelské testování designu kampaní, produktových obalů či webů na reálných zákaznících, nikoliv o truhláři Lojzovi z Horní Dolní).

7. Jak moc se liší český a zahraniční webdesign (co se grafiky týká)?

Na západě i na východě od nás najdete skvělé i mizerné webdesignery… zatímco u nás… najdete taky skvělé i mizerné webdesignery. Při hledání těch lepších se stačí podívat na některé práce na CSS Revue a srovnat je s těmi na unmatched.style či CSS Manii. Webdesignerů venku je víc, takže jejich prací je taky víc, ale kvalitativně jsou srovnatelné.

8. Kde se vidíte za několik let? Dá se vůbec u webdesignu (grafiky, kódování) vydržet až do důchodu?

Vybuduji nějakou skvělou webovou službu, prodám ji Googlu a stanu se profesionálním milionářem. Teď ještě najít nápad na tu službu…

9. Již tradiční otázka. Vzkázal byste něco začínajícím webdesignerům?

Čtěte knihy… o typografii, webdesignu, grafickém designu, produktovém designu, designu a pak nějaké úplně nedesignové, aby vám design nelezl i ušima… ale čtěte knihy. Jejich autoři se nad svými výtvory zamýšleli mnohem více, než béčkoví blogggeři nad svými úvahami a dojmy či twííteři nad svými výkřiky do tmy.

Jiří Šarišský